Durven te spreken
Hoe leer ik een taal?
Het leren van een taal valt of staat in eerste instantie met het goed leren van de grammaticaregels. Dit is het uitgangspunt van veel cursisten en docenten. De grammatica is je kapstok en door je woordenschat uit te breiden leer je vanzelf een taal spreken. Waarom leert de ene cursist het dan toch makkelijker dan een ander terwijl ze dezelfde uitleg van de docent volgen? Vaak maakt het ‘gewoon’ durven het grote verschil.
Durf je meteen een taal te spreken?
In alle jaren van lesgeven heb ik gemerkt dat er cursisten zijn die het gewoon durven en er zijn cursisten die zo vaak gehoord hebben dat een taal moeilijk is om te leren dat ze dit zijn gaan geloven en zich door deze overtuiging laten afremmen. Daarnaast zijn er mensen die zo perfectionistisch en kritisch zijn dat ze vanwege de angst om fouten te maken een enorme blokkade moeten overwinnen om de grammatica even los te laten en het maar gewoon te proberen.
Durfde jij meteen Italiaans te spreken?
Persoonlijk heb ik het nooit moeilijk gevonden om mijn basis Italiaans uit te proberen op de lokale bevolking. Voor mij was dat Bologna, “sbagliando si impara’, zeggen ze dan. Met andere woorden:”Je leert door fouten te maken” Ik praatte altijd al makkelijk met mensen of dit nu in het buitenland was of een gesprekje in de trein. Makkelijk contact maken was duidelijk iets dat bij mijn karakter hoorde.
Echter, onlangs heb ik wel ervaren hoe moeilijk het kan zijn wanneer je iets wilt leren waneer je denkt dat je dit niet goed kan. Tijdens de yoga les moest ik een bepaalde ademhalingstechniek aanleren en inplaats van me heerlijk te kunnen ontspannen, schoot ik hiervan helemaal in de stress. Ik ervoer wat mijn cursisten soms ervaren wanneer ze niet op een woord kunnen komen; een blokkade.
Wat doe je met een blokkade?
Tijdens de lessen, in een vertrouwde sfeer van een kleine groep ervaart een cursist soms een moment van blokkade. Wanneer iemand dit ervaart is er in een kleine groep alle tijd om een synoniem te vinden of het woord te omschrijven.
Wanneer je de techniek toepast van ‘kan ik het ook anders zeggen’ leer je als het ware om om je blokkade heen te gaan. Op deze manier leert de cursist dat je door middel van deze strategie de conversatie niet hoeft te stagneren en de blokkade vanzelf verdwijnt.
Vervolgens is het belangrijk de goede punten van het gesprek te benoemen. Bijvoorbeeld de mooie uitspraak of de creatieve oplossing die een cursist bedenkt om toch te zeggen wat ze wilde zeggen zonder het woord te weten. Dat is namelijk de kunst.
Door de fijne sfeer en de positieve benadering ga je het zomaar ineens toch durven.