Culturele verschillen tussen Italië en Nederland

Zo vlak voor de zomer wanneer je zin krijgt om weer naar het strand te gaan, vertel ik over een Italiaans cultureel fenomeen. Dit fenomeen heet ‘la prova costume’ en is de schrik van elke Italiaanse man en vrouw wanneer hij of zij zich klaar maakt voor de strandvakantie.

La prova costume

Misschien is de uitdrukking ‘la prova costume’ wel het ultieme voorbeeld van het onderwerp culturele verschillen tussen Italië en Nederland.

‘La prova costume’ houdt in dat mannen en vrouwen rond de maand april voor de spiegel gaan staan om te kijken of ze de badkledingtest doorstaan. Wanneer ze in de spiegel kijken zien ze wat er nog afgetraind moet worden en hoeveel kilo’s er nog voor de zomer moeten verdwijnen.

Daar is dus gewoon een woord voor in het Italiaans.

Het feit dat er een woord voor is, geeft aan hoe belangrijk het is voor Italianen.

Fare bella figura

La prova costume is natuurlijk verbonden aan een heel belangrijk begrip in Italië en dat is het ‘fare bella figura’. Hiermee bedoelt een Italiaan dat het belangrijk is om een goed figuur te slaan of een goede indruk te maken. ‘Fare bella figura’ betekent dat je mooie kleding draagt, een bijpassende tas hebt bij je kleding maar ook dat je met een cadeau aankomt bij de gastheer/gastvrouw waaruit mag blijken dat je veel geld aan hem of haar hebt uitgegeven.

Dit staat natuurlijk in schril contrast met het Nederlandse ‘doe maar gewoon’ gevoel.

Jaren geleden, toen ik nog in Bologna studeerde, werd ik erop gewezen dat het op straat lopen met een plastic tasje van de supermarkt niet paste bij het idee van ‘fare bella figura’ en dat ik dan de indruk gaf weinig geld te hebben.

Ik gaf hierop een echt Nederlands antwoord vanuit mijn ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg gevoel’. Ik vertelde dus dat ik als student ook zeker niet rijk was.

Maar dát is voor een Italiaan natuurlijk niet relevant. Of je nu wel of geen geld hebt, het is belangrijk de indruk te geven dat je niet arm bent. ‘Keeping up appearances’ is belangrijker dan de calvinistische eenvoud. Bij de Nederlander gaat het om de inhoud maar bij de Italiaans is het uiterlijk heel belangrijk, de vorm dus. Ze zijn niet voor niets zulke goede ontwerpers.

Verder leeft de Italiaan in een cultuur waar de groep belangrijker is dan het individu. Dus als jij deel uitmaakt van mijn ‘inner circle’ is het ook belangrijk voor mijn imago hoe jij er bij loopt.

Doe jij dit jaar ook je ‘prova costume’ om er top uit te zien aan het strand? Of vind je dit niet zo belangrijk? Gaat het je meer om de inhoud dan om de vorm. Mijn cursisten waren in ieder geval tijdens de conversatieles B1 erg verbaasd dat er een woord was voor het ‘strandproof’ zijn.